Zázrak v Cove da Iria, Fatimský príbeh (recenzia)

Nesklamala! Tak ako žiadna z kníh Wilhelma Hünermanna, ktoré som doteraz čítala. Tento famózny spisovateľ ma vždy dokázal svojim pútavým štýlom natoľko zaujať, že som sa cítila prinajmenšom ako tajný pozorovateľ odvíjajúceho sa príbehu. Nebolo tomu ináč ani v románe Zázrak v Cove da Iria. Moja telesná schránka síce zostávala sedieť v izbe s knihou v rukách, duch však sprevádzal fatimské deti na všetky miesta, kde práve boli a spolu s nimi intenzívne prežíval milostivé okamihy zjavení „Krásnej Panej“.

Zázrak v Cove da Iria

„Všetko má svoj čas“, hovorí Kniha Kazateľ. Tak aj zahĺbenie sa do príbehu o zjaveniach Panny Márie trom pastierikom v portugalskej Fatime si našlo svoj vhodný čas. A to práve v roku, v ktorom sme intenzívne prežívali sté výročie spomenutých zjavení.

Opísať udalosti, ktoré sa odohrali vo Fatime v roku 1917, by sa dalo celkom stroho. Dátumy, zúčastnené osoby, viditeľné fakty. Čitateľ prebehne očami, vezme na vedomie, zabudne.

Písať o historických faktoch spôsobom, ktorý chytí čitateľa za srdce a donúti ho znova a znova sa vrátiť k prečítanému, to už vyžaduje majstra. A Hünermann ním bezpochyby je. Tým, že dal zjaveniam vo Fatime románovú podobu, dodal strohej histórii dynamiku, príťažlivosť, ba urobil ju doslova napínavou. Určite k tomu výrazne prispel fakt, že knihu napísal priamo na miestach, kde sa zjavenia odohrali, preštudoval si dostupné materiály a zhováral sa s príbuznými troch fatimských pastierikov.

Román je plný situácií a postojov, ktoré vo mne vyvolali množstvo otáznikov. Bola by som ochotná povedať pravdu za každých okolností? Znášala by som pokojne a odovzdane toľké útrapy, akým boli vystavované Lucia, Hyacinta a František, deti vo veku 7 až 10 rokov? Tri malé, nevzdelané deti sa pre mňa stali veľkými učiteľmi pokory a viery v Boha. Viery prostej, neprikrášľovanej, nedeformovanej.

Dnešný svet, ktorý ospevuje celebrity s podivnými „kvalitami“, by jednoduché deti zo zastrčenej portugalskej dedinky rozhodne prehliadol. Podľa Božích „parametrov“ však dosiahli svätosť života a boli vyzdvihnuté ako príklady hodné nasledovania.

Zázrak v Cove da Iria je jednou z tých vzácnych kníh, ktoré dokážu v čitateľovi vyvolať zázrak hlbokej vnútornej premeny, zázrak zamyslenia sa nad svojimi životnými postojmi. Nechajte sa vtiahnuť do jednoduchého príbehu, vďaka ktorému sa mne osobne podarilo lepšie pochopiť Ježišov výrok: „Ak nebudete ako deti, nevojdete do Božieho kráľovstva.“

Wilhelm Hünermann dal zjaveniam Božej Matky vo Fatime knižnú podobu už pred viac ako šesťdesiatimi rokmi. Upravené a doplnené slovenské vydanie z roku 2017 nesie názov Zázrak v Cove da Iria s podtitulom Fatimský príbeh a je nádherným knižným darom pre slovenských čitateľov k storočnici zázračných fatimských udalostí. Určite by nemal chýbať ani vo vašej knižnici.

Zázrak v Cove da Iria

Autorka recenzie: Alena Marhefková

Bibliografický opis: HÜNERMANN, W., 2017. Zázrak v Cove da Iria, Fatimský príbeh  [Der Himmel ist starker als wir, Eine Fatima – Erzählung], Doľany : ZAEX, 2017, 208 s., viazaná väzba, ISBN 978-80-8192-023-3.