Zašpinená sláva (recenzia)

Počuli ste už o hnutí 24/7? Nemám pritom na mysli žiadne združenie bojujúce za zachovanie nonstop činnosti miestnych potravín či čerpacích staníc; nejde ani o novodobý výstrelok v podobe pokútnych prevádzok porušujúcich šieste Božie prikázanie. Táto reťaz nepretržitých modlitieb, ktorá sa zrodila v starom sklade kdesi na anglickom zapadákove ako zúfalá voľba zachrániť podlomenú vieru miestneho kresťanského zboru pôvodne nemala byť cieľom, ale len prostriedkom hľadania Božej vôle.

Zašpinená sláva

Hodiny sa však predĺžili na dni, týždne zas vystriedali mesiace a dnes tento Boží nápad oslavuje 18 rokov. A teraz toto modlitbové šialenstvo, ktorého ovocie počas jeho existencie od roku 1999 zakúsilo 2 milióny ľudí vo viac ako polovici krajín sveta, opätovne otvára svoje brány aj pre Slovensko. V knihe Zašpinená sláva Vám jej autor Pete Greig, mimochodom zakladateľ 24/7, priblíži toto hnutie spôsobom, ktorý Vám vyrazí dych.

Ešte predtým, než začnete čítať, Vás však musím vyviesť z omylu. Zašpinená sláva má od tradičnosti a poslušnosti veľmi ďaleko. Kniha je rovnako nekonvenčná a priekopnícka ako jej autor. Tým, ktorí sa s jej zvláštnosťami vyrovnajú (ba dokonca stotožnia), však ponúka oveľa viac, než len neuveriteľnú zbierku vymodlených zázrakov. Ja sama ju po prvom prečítaní považujem skôr za akýsi bedeker, ktorého úlohou je zaviesť všetkých čitateľov tam, kam sa sami neodvažujú ísť. A to duchovne aj fyzicky. Úlohou modlitby totiž nie je vyburcovať Boha, aby sa pozrel naším smerom a začal konať vo veciach, ktoré Mu predkladáme, ale skôr vyburcovať nás samých, aby sme konečne zdvihli zadok a nabrali odvahu robiť to, na čo sme boli stvorení. Pýtate sa, čo to je? Ak ste ešte nezistili, s akým zámerom Vás Boh poslal na tento svet, Zašpinená sláva je pre Vás ako stvorená.

Priznávam, že som sa knihy nevedela nabažiť. Pete je rodený rozprávač a jednotlivé zdanlivo nesúvisiace príbehy v Zašpinenej sláve zručne spája neviditeľnou niťou Božej dobroty. Jeho dnes už azda ničím neotrasiteľná viera v načasovanie a múdrosť Toho, ktorý nás pozná najlepšie valcuje všetky rokmi zaužívané formuly i tradície. Autor odvážne kráča proti prúdu a neváha popritom zbúrať nielen múry, ale i základy dávno zakorenených predsudkov – svojich i tých čitateľových. Musím Vás však vopred upozorniť: knihu Vám neodporúčam čítať v prípade, ak ste si svojimi modlitbami istí. Z jednoduchého dôvodu: autorova drzosť a opovážlivosť Vás otvorene pohorší.

„Satanovým primárnym cieľom nikdy nebolo nalákať vás na prekročenie prikázaní. V prvom rade mu ide o to, aby vašu pozornosť odvrátil od Ježiša. Iste, použije na to aj hriech, ale rovnako tak sa môže spoľahnúť aj na zaneprázdnenosť, hanbu, bolesť, prázdnu náboženskosť, počítačovú hru, chorý vzťah, výhodu v golfe, zvýšenie platu či chorobu. Satan nenávidí skutočnosť, že keď zameriame svoj zrak na Ježiša, narušené vzťahy sa napravia, a keď budeme Pána milovať po celý život, aj smrť stratí svoj osteň.“

Ste pripravení zamerať svoj zrak na Ježiša a zašpiniť si svoje ruky pre Jeho slávu?

Zašpinená sláva

Autorka recenzie: Martina Bednáriková