Požehnania na pomoc v životných skúškach (recenzia)

Autora publikácie Požehnania na pomoc v životných skúškach, člena františkánskeho tretieho rádu, predstavuje vydavateľ (vydavateľstvo Serafín) ako doktora teológie a znalca biblických jazykov. Napísal viacero diel, z ktorých do slovenčiny bola v roku 1999 preložená kniha Modlitby v ťažkých situáciách.

RECENZIA: Požehnania na pomoc v životných skúškach

V súčasnej knihe, so skromným rozsahom 119 strán vo vreckovom a v brožovanom vydaní, ktoré sa zmestí do každej kabelky, sú pripravené modlitby a požehnania mapujúce súčasné najpálčivejšie ľudské životné skúšky. Autor vybral 18 neznesiteľných životných situácií, ktoré ohrozujú človeka na duši zúfalstvom či niekedy až nutkaním  siahnuť si na život.  Ako 19. modlitba je uvedený ďakovný spev.

Obsah knižky sa začína krátkou, prevažne technickou poznámkou prekladateľky Otílie Dvoreckej a redaktora Františka X. Olberta OFM. Vlastný text  požehnaní uvádza autor predslovom, v ktorom objasňuje odlišnú prax požehnávania pre kňaza a pre laika, vysvetľuje význam slova žehnať, objasňuje štruktúru klasického požehnania, ktoré je podobné ako v oficiálnom benedikcionáli, a uvádza praktické postupy pri použití jednotlivých požehnávajúcich modlitieb. Nezabúda pripomenúť povinnosť po prosbách Boha o to, aby žehnal a zachraňoval, vyjadriť mu zakaždým chválu a vďaku za všetky viditeľné, ale aj neviditeľné dary.

Bernard-Márie rozdelil požehnania v každej z nešťastných životných situácií na päť častí: na úvod a žalmový spev nadväzuje úryvok z Božieho slova sprevádzaný prosbami; niektoré z nich pochádzajú od svätcov alebo učiteľov Cirkvi. Potom nasleduje pozvanie na vlastné požehnanie, kde je formulovaná alebo aspoň navrhovaná konkrétna pomoc, v ktorú modliaci sa dúfa. Mimoriadne príťažlivé sú úvodné či uvádzacie  texty autora pred každou z vybraných životných skúšok. V tejto časti sú vybrané napr. príklady modlitieb svätých, ktorí sa v živote stretali s podobnými situáciami, a na základe ich autentických prosieb je do určitej miery prispôsobený výber modlitbových textov.

Predstavovanú knižku budú brať do ruky zväčša ľudia, ktorí sa dostali do ľudskou silou neprekonateľných, zúfalých životných etáp. Napriek tomu, alebo práve preto, autor vybral pre požehnania tie najpríťažlivejšie perly psalmódií, Starého i Nového zákona, ktoré dušu nešťastného prosiaceho pohladia nežným a upokojujúcim dychom lásky, viery a nádeje. Smelo možno modlitby a požehnania odporúčať nielen tým, ktorí zažívajú pokušenia proti viere, tým, ktorí sú po ťažkom hriechu, vo veľkej osamelosti, bez práce a prostriedkov, ktorí žijú v nešťastnom manželstve či v odlúčení, ale aj ženám s nepredvídaným alebo ťažkým tehotenstvom, matkám či otcom chorých alebo nešťastných detí. Pacientom, ktorých jarmí závislosť, ktorí sú v zlom zdravotnom stave, ktorí sú pripútaní k vlastnému egu, alebo takým, ktorí sú šikanovaní či prenasledovaní, po veľkom osobnom neúspechu a v beznádeji.

Pomoc v požehnaniach si nájdu aj ľudia v riziku živelnej pohromy alebo vážneho ohrozenia, ktorí sú pod vplyvom „zlého“ alebo javia znaky posadnutosti, ktorí sú v blízkosti smrti alebo prežívajú smútok za blízkym zosnulým. Požehnania patria aj tým, ktorí žiadnu z týchto bolestí aktuálne neprekonávajú, ale poznajú život a vedia, že niektorá z týchto nešťastných životných situácií sa môže dotknúť ich alebo ich blízkych. Preto chcú poznať účinné modlitby ako prvú pomoc v opísaných situáciách. Ako hovorí  autor, modlitby môžu pomôcť aj tým, ktorí majú iné spektrum trápení. Vtedy je vhodné vyhľadať si podobnú situáciu a podľa uvedených modlitieb vytvoriť podobné požehnanie.

Na tomto svete je niekedy nemožné vyhnúť sa zúfalým a nešťastným situáciám. Je dôležitou výhodou poznať presný liek, ktorý ponúka uvedená knižka krásnych a účinných modlitieb. Nech každému utrápenému čitateľovi prinesú texty požehnaní skutočné oslobodenie a milosť.

<Kúpiť knihu  Požehnania na pomoc v životných skúškach>

Bibliografický opis: Bernard-Marie. 2015. Požehnania na pomoc v životných skúškach [Bénédiction pour traverser l´épreuve], Bratislava : Serafín, 119 s., brožovaná, ISBN 978-80-8081-115-0.