Anselm Grün: Čo mám robiť? (recenzia)

čo mám robiť

V knihe Čo mám robiť? Anselm Grün odpovedá na konkrétne otázky ľudí, ktoré sa týkajú oblastí života ako láska, rodina, smrť alebo práca. V odpovediach ukazuje svoje veľké pochopenie pre človeka a ponúka rady, ako sa pozerať na problémy z inej perspektívy. Autor nehľadá rýchle a ľahké riešenia, ale dodáva odvahu čeliť ťažkostiam života: zmeniť čo je možné zmeniť, odovzdať Bohu čo je nemožné ovplyvniť, nachádzať zmysel v utrpení, či veriť vo vlastnú hodnotu.

Anselm Grün je benediktínsky mních v opátstve Münsterschwarzach v Nemecku a svojimi knihami a prednáškami je známy po celom svete. Na základe svojich dlhoročných skúseností urobil sumár otázok a odpovedí, ktoré trápia jeho čitateľov a poslucháčov. Názov jeho knihy má formu otázky: Čo mám robiť? Táto výzva zaujme čitateľa, lebo každý človek sa z času na čas pýta: “Čo mám robiť?” V knihe sú samotné otázky prehľadne rozdelené podľa oblastí života: rodina, práca, sebavedomie, vzťahy, viera, choroba, neúspech a nakoniec zomieranie. Jednotlivé časti na seba priamo nenadväzujú, čitateľ má tak možnosť vybrať si kapitoly, ktoré ho práve zaujímajú. Anselm sa prihovára čitateľovi prevažne civilným jazykom, aby jeho myšlienky mohli zasiahnuť aj nekatolíkov, prípadne neveriacich. Vyjadruje sa jednoducho a pútavo, čím dáva čitateľovi pocit bezprostrednosti a priateľstva.

V dnešnej uponáhľanej dobe ľudia často hľadajú odpovede v poradniach: osobne u odborníkov alebo prostredníctvom časopisov a internetu. Úlohy ponúknuť rady a odporúčania sa chopil aj Anselm. V odpovediach sa snaží vložiť otázku do širšieho kontextu, v ktorom následne hľadá dobro pre všetky zúčastnené strany. Neponúka rýchle a ľahké riešenia typu “všetko bude dobré”, ale ukazuje cestu k podstate: “Venujte sa sami sebe, aby ste sa dostali do kontaktu so sebou a so svojimi pocitmi a uvedomte si svoji prázdnotu.” Mnohokrát utrápený človek nemá odvahu opustiť zabehnuté vzorce správania, lebo množstvo aktivít je často len únikom pred zásadnou otázkou, čo človek naozaj očakáva od života. Autor tiež uvádza, že ľudské trápenie vychádza z odmietania novej životnej situácie: “Pri procese zmierenia sa so situáciou ide o to, aby sme sa rozlúčili s ilúziami, ktoré sme si o svojom živote sami vytvorili.”

Poukazuje na to, že pravda je väčšinou kdesi uprostred a odrádza od prikláňania sa k extrémom, či radikálnym zmenám: “Za svoju priateľskú povahu a ochotu pomáhať by ste mali byť vďační. Nemali by ste sa zrazu otočiť o stoosemdesiat stupňov. To by určite nebolo správne.” Nabáda čitateľov nachádzať zmysel života aj v utrpení či starobe, lebo vtedy človek môže vyžarovať niečo, čo urobí tento svet lepším: nehu a dobrotu, lásku a milosrdenstvo, múdrosť a slobodu.

Otázky aj odpovede sú často zovšeobecnené, aby zachytávali široký okruh situácií. Rady pomôžu človeku v mnohých momentoch života, navyše k nim môže priebežne vracať, keď mu je ťažko a hľadá povzbudenia alebo pohľad z inej perspektívy. Anselm Grün sa v publikácii Čo mám robiť? ukazuje ako veľký znalec života a ľudskej duše. Ponúka odporúčania pre životné situácie, s ktorými sa stretáva každý človek a ukazuje, že vyrovnanie sa s mnohými ťažkosťami každodenného života je možné zmenou uhla pohľadu. Problémy sa takto automaticky nevyriešia, ale nová perspektíva mnohým dodá odvahu niečo zmeniť alebo silu prijať vlastné obmedzenia a utrpenie.

<Kúpiť knihu Čo mám robiť?>

Autor recenzie: Tomáš Kuzár (autor je spoluzakladateľ eventového portálu Vyveska.sk)

Bibliografický popis: GRŰN, A. 2011. Čo mám robiť? [Was soll Ich tun?]Trnava : Dobrá kniha, 250 s., viazaná, ISBN 978-80-71417-34-7.