Kniha, ktorá zatrasie vaším svetom

Varovanie (recenzia)

Je viac než pravdepodobné, že väčšina katolíkov, ktorých poznáte, o „varovaní“ (alebo „osvietení svedomia“) nikdy nepočula. Zo strany protestantov (väčšinou amerických) sa na nás miesto „varovania“ valia správy o tzv. „vytrhnutí“, o ktorom boli napísané mnohé bestsellery a natočené viaceré (dokonca aj hollywoodske!) filmy. Vďaka tomu mnohí z nás bez rozmýšľania preberajú teológiu, ktorá nemá nič spoločné s Katolíckou cirkvou.

Monumentálny Boží zásah do dejín ľudstva, o ktorom sa v knihe Christine Watkinsovej dozviete všetko, čo potrebujete vedieť, tak stále ostáva zahalený rúškom tajomstva. V mnohých prípadoch je dokonca vysmievaný či považovaný za extrémistický výplod „psychicky narušených veriacich“. Poviem vám – nič nemôže byť ďalej od pravdy. Jedno je totiž isté: stretnutie so svojou vlastnou hriešnosťou vo svetle Božej dokonalej svätosti zažijeme úplne všetci. Je pritom celkom jedno, či sa tak stane ešte počas nášho života tu na zemi, alebo až po našej smrti. V oboch prípadoch naň totiž musíme byť pripravení, aby sme neprepadli. V stávke je totiž naša večnosť.

Kniha Varovanie nie je knihou pre všetkých. Otvorene priznávam, že by ju mali čítať len tí, ktorí sú ochotní nastaviť zrkadlo sebe samému. Ide totiž o skutočne náročné čítanie – nie odbornými termínmi alebo ťažko pochopiteľnými konceptami, ale svojím zmyslom a obsahom. Áno, viaceré časti tejto knihy preplačete. Po mnohých si budete mať chuť zúfať. Niektoré riadky v tejto knihe dokonca nebudete môcť dočítať. A aj napriek tomu všetkému budete mať po poslednej stránke pocit omamujúcej nádeje. Paradox? Nemyslím. Skôr Božia dokonalá ruka, ktorá je v tejto knihe prítomná od predslovu až po koniec prílohy.

Varovanie je kniha, ktorá zatrasie vaším svetom. A rovnako zatrasie aj vašou vierou. Nie v negatívnom zmysle tohto slova, ale v skutočnosti, voči ktorej sa budete musieť vyhraniť. Ak ste totiž doteraz žili svoju vieru len ako neurčitý doplnok k vlastnému svetu, po Varovaní naplno pochopíte, že máte na výber len dve možnosti: Boha alebo nič. Nič také ako šedá zóna, bezpečné miesto či neutrálny postoj totiž nejestvuje, aj keď by sme si radi mysleli, že áno. Nepatriť naplno Bohu však znamená jediné: patriť jeho úhlavnému nepriateľovi.

Boží súd je realitou, ktorú si v našej každodennosti uvedomujeme len málokedy. Kniha Varovanie túto večnú chybu definitívne napraví. Po jej prečítaní sa váš svet zmení: buď sa otvoríte pravde ešte viac, alebo sa vo svojom odmietnutí ešte viac zatvrdíte. Nech by však vaša reakcia na túto knihu bola akákoľvek, rozhodnite sa byť pripravení. Naplňte si svoje lampy olejom celkom doplna a nespoliehajte sa viac na neistú budúcnosť. Čas máme totiž len jeden. Tu a teraz.

Autorka: Martina Bednáriková

Bibliografický popis: WATKINS, Ch., 2021. Varovanie: Svedectvá a proroctvá o osvietení svedomia [The Warning: Testimonies and Prophecies of the Illumination of Conscience], Zachej.sk, 320 s., brožovaná väzba, ISBN 978-80-8211-310-8.