Anselm Grün: Time management jako duchovní úkol (recenzia)

time management jako duchovní úkol

Knihu psychológa a sociológa Fridricha Ässländera a benediktínskeho mnícha so širokým spoločenským rozhľadom Anselma Grüna – Time management jako duchovní úkol vydalo Karmelitánské nakladatelství . Preto som očakávala, že pôjde o vyslovene kresťanskú, alebo dokonca katolícku literatúru. Ale kniha je koncipovaná oveľa všeobecnejšie. Zaradila by som ju skôr k mnohým knihám o “osobnom rozvoji”.

Je písaná predovšetkým pre ľudí, ktorí sú hnaní množstvom požiadaviek okolia i svojich vlastných očakávaní a túžob. Vychovaní európskou kultúrou sme často preťažení a naučení pracovať “ako hodinky” – podľa daného rozvrhu, alebo podľa svojho dokonalého plánu – tak aby sme všetko stihli. Aj mnohá v poslednom čase vydávaná literatúra nám radí ako ešte efektívnejšie využívať čas, aby sme toho stihli viac – viac práce, viac zábavy, viac “radostí”… viac, viac, viac.

Ale človek nie je stroj. Máme svoje telesné, ale aj duchovné potreby. Kniha Time management jako duchovní úkol sa venuje práve napĺňaniu týchto potrieb. Aby sme samým naháňaním sa za “šťastím” nestratili skutočnú radosť, ktorá žije v nás. Pomáha nám nájsť rovnováhu medzi činnosťou a odpočinkom, modlitbou a prácou. Dnešnému uponáhľanému človeku pripomína, že každá vec má svoj čas. A keď tento čas tvrdošijne využívame na iné, už sa nikdy nevráti, nemôžeme ho “chytiť za pačesy” ak už prešiel okolo nás.

Mnohé myšlienky nájdené v knihe som už poznala, ale našlo sa aj viacero takých, ktoré ma zaujali a obohatili. Kniha je navyše doplnená o praktické tipy a cvičenia, pomocou ktorých ľahšie môžeme preniesť nadobudnuté vedomosti do praxe svojho vlastného života. V závere ma potešili cenné rady, ako môžeme eliminovať, alebo aspoň znížiť mnohé vyrušenia, ktoré často rapídne znižujú efektívnosť našej práce, alebo tipy na efektívne vedenie schôdze a pod.

Kniha je popretkávaná myšlienkami viacerých duchovných smerov. Miestami je citovaná biblia, alebo regula benediktínov, ale často v nej nájdeme aj myšlienky budhizmu, konfucia, zenových majstrov, či východných filozofov. Nie je to vyslovene kresťanská literatúra. Ale práve preto ju iste ocenia aj tí, ktorí žiadne konkrétne náboženstvo nevyznávajú.

<Kúpiť knihu Time management jako duchovní úkol>

Autorka recenzie: Eva Letitia Baranovičová

Bibliografický popis: ASSLÄNDER, F. – GRÜN, A. 2010. Time management jako duchovní úkol [Spirituell Zeit gestalten mit Benedikt und der Bibel], Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 223 s., brožovaná, ISBN 978-80-7195-338-8.