Ursula Kochová: Svätá Alžbeta (recenzia)

Svätá Alžbeta

Kto bola svätá Alžbeta? Kedy žila? Vydala sa? Kto bol jej manžel? Mala deti? Ak áno, koľko? Čo také výnimočné vykonala v živote, keď bola vyhlásená za svätú…?  A veľa ďalších otázok mi letelo hlavou po prečítaní si mena môjho tohtoročného patróna. Na všetky moje otázky mi dala odpoveď kniha Ursuly Kochovej Svätá Alžbeta.

Zachytáva život Alžbety Uhorskej Durínskej, dcéry uhorského kráľa Ondreja ll. a jeho manželky Gertrúdy, ktorá žila v 13. storočí.. Príbeh začína cestou ešte len 4-ročnej Alžbety na zámok Wartburg v Durínsku, do sídla svojho budúceho ženícha. Ako 14-ročná uzavrela manželstvo s Ľudovítom.  Manželia si dobre rozumeli a žili šťastne. Už len táto skutočnosť sa dá považovať za zázrak, keďže išlo o vopred dohodnuté manželstvo. Mali spolu tri deti.

Alžbeta už ako malá vynikala zbožnosťou. Každý deň si našla chvíľu aspoň na krátku modlitbu v kaplnke. To, že bola bohatá, vnímala ako prekážku jej túžby dostať sa do neba. Z evanjelia to dosť jasne potvrdzovalo aj podobenstvo o boháčovi a Lazarovi. Lazar za svojho života len trpel a po smrti sa dostal do Abrahámovho lona. Boháč dostal za života len to dobré a nakoniec skončil v neuhasiteľnom ohni. Durínsky kniežací dvor miloval prepych. To nezodpovedalo Alžbetinmu zmýšľaniu a spôsobu života. Užívala síce majetok, no nie pre seba, ale pre chudobných a chorých. Každodenne a vytrvalo sa snažila robiť skutky telesného milosrdenstva.

Tejto jej askéze však neboli naklonení príbuzní z manželovej strany. Po smrti manžela Ľudovíta, ktorý zahynul počas križiackej výpravy, nastali pre mladú vdovu ťažké časy. Rodina jej manžela proti nej tvrdo zakročila. Alžbeta chcela byť ako svätý František a oni jej to “s radosťou” nielen umožnili, ale aj chladnokrvne vykonali. Z kňažnej urobili žobráčku. Obdivovala som, s akou pokorou a radosťou prijala tento svoj nový stav.

Veľký vzor jej služby chudobným a chorým inšpiroval k založeniu Rehole svätej Alžbety, ktorá má svojich nasledovníkov po celom svete vrátane Slovenska.

Na knihe som ocenila, že za niektorými kapitolami sa nachádzali úryvky z podkladov pre Alžbetino svätorečenie od jej súčasníkov. Tým sa naskytla príležitosť zistiť, ako túto svätú vnímali druhí ľudia; čo na nej obdivovali a čím bola pre nich príkladom. Tiež ma potešili dátumy a fakty zo života Alžbety, kde bol v skratke zhrnutý jej život. Knihu odporúčam všetkým, ktorí radi čítajú historické romány založené na skutočnosti. Myslím, že by oslovila aj dospievajúcich.

<Kúpiť knihu Svätá Alžbeta>

Autorka recenzie: Katarína Koyš

Bibliografický popis: KOCHOVÁ, A. 2013. Svätá Alžbeta, Životopisný román o sile lásky [Elisabeth von Thüringen. Die Kraft der Liebe], Bratislava : Lúč, 240 s., viazaná, IBSN 978-80-7114-944-6.