Viktora E. Frankl: Hľadanie zmyslu života (recenzia)

Hľadanie zmyslu životaKniha je dielom známeho psychológa

Kniha je dielom známeho psychológa Viktora E. Frankla, zakladateľa logoterapie, ktorý prežil hrôzy koncentračného tábora. Avšak chápať ju ako len spôsob, akým sa spisovateľ vyrovnával so svojou ťažkou minulosťou, by bolo chybou. Bestseller Hľadanie zmyslu života (či v češtine A přesto říci životu ano), je pôsobivá kniha s jasným odkazom: aj keď vezmete človeku všetko vrátane ľudskej dôstojnosti, existuje niečo, čo mu nedokáže vziať nikto. Čo to je? To vás naučí kniha Viktora E. Frankla.

Pre mňa osobne to nie je len kniha, ktorá vymenúva hrozné fakty, ktoré sa odohrali. Je to výpoveď človeka, ktorý ich všetky prežil a zároveň je mementom toho, na čo nemáme zabudnúť. Je o časoch hľadania a nachádzania ľudskosti niekedy aj na tých najneuveriteľnejších miestach. Hoci kniha nie je rozsiahla čo sa týka počtu strán, jej dosah a účinky sú nevyčísliteľné – ešte veľmi dlho po jej prečítaní vo mne rezonovali slová autora.

Nech by ste knihu vzali do rúk z akéhokoľvek dôvodu – zaručujem, že ľahostajným Vás zaiste nenechá. Mne veľmi pomohla nielen v aktuálnych otázkach, ale aj v nazeraní do budúcna. Najmä vo svojom prístupe k životu, že aj napriek skúškam, trápeniam si môžem zvoliť svoj postoj k danej situácii. Na 100% sa stotožňujem s autorom, ktorý tvrdí, že z každého trápenia sa dá vyťažiť maximum, ak objavíme k čomu nás Boh povoláva. Vtedy môžeme osobnostne rásť a meniť sa na Jeho obraz.

Samotný názov knihy: Hľadanie zmyslu života je vysoko aktuálny.  Franklov text môže byť veľkým pomocníkom pri hľadaní svojej cesty životom. Zároveň by mohol slúžiť aj ako upozornenie pre nás všetkých, aby sme nezatvárali oči pred problémami, ale ukázali svoju ľudskosť a záujem pre druhých. Nezabúdajme:

„Svet je na tom zle, ale bude na tom ešte horšie, keď sa tomu každý z nás nebude snažiť zo všetkých síl zabrániť.
Buďme preto ostražití – ostražití v dvojakom význame:
Od Osvienčimu vieme, čoho je človek schopný.
A od Hirošimy vieme, čo je v stávke“ (s.131).

<Kúpiť knihu Hľadanie zmyslu života>

Autorka recenzie: Júlia Štefeková

Bibliografický popis: FRANKL, V. E. 2011. Hľadanie zmyslu života. Napriek všetkému povedať životu áno [Ein Psycholog erlebt das Konzentrationslager], Bratislava : Eastone Books, 131 s. viazaná väzba (tvrdá), ISBN 978-80-8109-159-9.