Rady skúseného diabla (recenzia)

V prvom rade by som chcela povedať, že Rady skúseného diabla od C. S. Lewisa sú jednou z tých kníh, pri ktorých si zvyčajne robievam zápisky. Každá druhá veta je totiž hodná zapamätania (ba dokonca si to vyžaduje!).Recenzia: Rady skúseného diabla

Toto útle dielko som prečítala asi za týždeň, k čomu prispel aj veľmi príťažlivý, čítavý a miestami humorný, až ironický jazyk rozprávača. Ak vám nie je premisa tejto knihy dosiaľ známa a C. S. Lewis je pre vás autorsky skôr novou tvárou ako starým priateľom, potom je dobré vedieť, že ide o skutočný skvost nielen v oblasti kresťanskej literatúry, ale aj filozofie a literatúry ako takej.

Rady skúseného diabla vznikli už v roku 1942 ako jedna z Lewisových fikcií. Príbeh sa rozvíja na pozadí listovej korešpondencie, ktorú medzi sebou vedú skúsený diabol Krutodlak a jeho učeň a synovec Svrabomil. Svrabomilovou úlohou je zabrániť istému mužovi v tom, aby odovzdal svoj život „Nepriateľovi“ (ktorým je samozrejme Kristus) a strýc Krutodlak je rozhodnutý dávať mu na jeho ceste pokušiteľa dôležité rady a tipy, vďaka ktorým môže dôjsť do úspešného cieľa. Aj pre čitateľa sú Rady skúseného diabla výbornou príručkou – otvára totiž oči voči nástrahám a pascám Zlého, ktoré sú okolo nás poskrývané a ktorých jedinou úlohou je odvrátiť našu pozornosť od Božej tváre a nasmerovať ju k ľahostajnosti, samoľúbosti a pýche.

Mám pocit, akoby v tejto knihe C. S. Lewis spravil presne to, čo vie robiť najlepšie: so štipkou humoru a irónie jasným a priezračným spôsobom opísal človeka, jeho náturu a charakter. Niektorí ľudia sa len ťažko dokážu pozrieť s nadhľadom na vlastný život a objektívne sa zhodnotiť, no Lewis taký rozhodne nie je a zo sebahodnotenia robí svoj každodenný zvyk. Vďaka skúmaniu svojich vlastných postojov a motivácií mohol identifikovať tie oblasti života, v ktorých majú zo seba ľudia veľmi dobrý pocit, hoci v skutočnosti sú len namyslení a opantaní falošnou pokorou či duchovnou pýchou.

V knihe Rady skúseného diabla sa Lewis zameriava na to, ako jednoduché je odpútať pozornosť človeka od toho, aby nasledoval Krista – stačí len pár myšlienok na nepokoje, vojny, sex, vedomosti, či vzdelanie… Postavy diabol používa ako bábky a na ich dialógoch ilustruje presne to, ako môže pýcha v človeku pohltiť a zavraždiť pravdu, krásu a lásku.

Recenzia na knihu Rady skúseného diabla

Autorka recenzie: Dominika Farkašová

Bibliografický popis: LEWIS, C. S. 2013. Rady skúseného diabla [The Screwtape Letters], Bratislava : Porta Libri, 148 s., viazaná väzba, ISBN 978-80-81560-16-3.