Nebojte sa sexu alebo Miluj a rob, čo chceš (recenzia)

Kniha s veľmi zaujímavým a pútavým názvom Nebojte sa sexu alebo Miluj a rob, čo chceš je osviežujúcim prínosom pre kresťanské manželstvá, ale aj pre ľudí, ktorí nie sú veriaci, no svoje manželstvo berú ako vážny záväzok a záleží im na šťastí a spokojnosti svojho manžela, či manželky.

Je písaná formou rozhovoru poľského novinára Sylwestra Szefera, ktorý kladie veľmi priame a ničím nezaobaľované otázky kňazovi a kapucínovi Ksawerymu Knotzovi na témy, v kresťanskom prostredí nie často a otvorene diskutované, ako manželský sex, nevera, pornografia, frigidita, sexuálna abstinencia, antikoncepcia i mnohé ďalšie.

Prekvapila ma ľahkosť čítania tejto knihy, ktorá vyplýva z faktu, že nie je napísaná ako súhrn teoretických myšlienok, postrehov, zákazov, či príkazov. Pri čítaní som mala pocit, akoby som ja sama diskutovala  s otcom Knotzom. Otázky Sylwestra Szefera vychádzajú zo života a skutočne sa v mnohom zhodujú s  otázkami, na ktoré by som rada poznala odpoveď.

Reakcie a postrehy otca Knotza stavajú manželské spolužitie a manželský sex na novú úroveň a vracajú mu vážnosť a hodnotnosť, ktorá sa v posledných desaťročiach vytratila.  Veľkým prekvapením pre mňa bolo vysvetlenie, prečo pre ľudí  staršej generácie bolo rozprávanie o sexe absolútne tabu. Nešlo o prehnanú zbožnosť alebo puritánstvo, ako sme sa možno mnohí nazdávali. Dôvodom bola vojna, vojnové znásilnenia. Mnoho žien bolo frustrovaných, pretože sa im narodili deti počaté nie z lásky, ale z brutálnej násilnosti.  Naši starí rodičia o sexe nehovorili z taktnosti, aby sa náhodou nedotkli nejakého hlbokého zranenia, ktoré ľudia zažili. A tak v konečnom dôsledku, utlmovanie čistej a prirodzenej sexuality, ktorá je Božím darom pre ľudí, nezavinila Cirkev, ale Stalin a fašisti.

Množstvo časopisov a televízií už dávno prelomilo tabuizovanú tému o sexe. Ponúkajú nám však svetský, nie vždy pravdivý a zdeformovaný pohľad na sex, manželstvo, milostné hry i lásku. Som veľmi rada, že vyšla kniha, ktorá ľudskú sexualitu ukazuje v novom svetle – v súlade s Božím zámerom. Sex nie je hriech. Otec Knotz nás povzbudzuje, aby sme sa nebáli pozvať Boha do našej spálne, spolu sa modlili za dobrý sex a užili si manželské spolužitie  v plnosti so všetkým, čo k nemu patrí. Len miluj a potom rob, čo chceš.

Posledná otázka Sylwestra Szefera potvrdzuje, čo som napísala v úvode. Kladie priame otázky, na telo: „Odkiaľ to všetko viete? Prirovnali ste sex k futbalovému zápasu. Ste trénerom, ktorý nikdy nebol aktívnym hráčom?“

„Naozaj existujú tréneri, ktorí predtým neurobili kariéru hráča, ale rozumejú futbalu a vedia vysvetliť pravidlá hry. Einstein tiež neletel do vesmíru, aby mohol pochopiť, ako funguje galaxia.“

Kniha Nebojte sa sexu alebo Miluj a rob, čo chceš, sa po 16 rokoch dobrého manželstva, stala pre mňa otvorenými dverami, ktorými môžem prejsť, aby som za nimi našla nový rozmer a pochopenie manželskej sexuality v plnosti.  Manželstvo sa rokmi mení a je ovplyvňované situáciou v rodine. Úprimne knihu odporúčam všetkým, ktorým záleží na ich manželstve, aby aj vďaka tejto knihe dokázali v každom období manželstva nachádzať to pozitívne, čo čas prináša a ich vzťah mohol zrieť ako víno.

Čím staršie, tým lepšie…

Nebojte sa sexu

Autorka recenzie: Monika Bugáňová

Bibliografický popis: SZEFER,S. – KNOTZ,K. 2018. Nebojte sa sexu alebo Miluj a rob, čo chceš [Nie bój sie seksu, czyli kochaj i rób, co chcesz],  Košice :  Zachej.sk,  xxx s., brožovaná, ISBN: 978-80-89866-23-6