Kým sme boli vaši (recenzia)

Historický román Kým sme boli vaši je srdcervúci príbeh, ktorý bol inšpirovaný skutočnými udalosťami.  Tieto udalosti sa stali v Amerike veľkou aférou 20. storočia. Napriek tomu, že nie som veľký fanúšik tohto žánru, práve táto skutočnosť ma priviedla k prečítaniu tohto románu.

Kým sme boli vaši

Nuž a musím skonštatovať, že Lisa Wingateová ma dokázala už po prvých stranách pripútať ku knihe natoľko, že som opäť raz zabudla na svet okolo seba.

V knihe sa prelínajú dva príbehy, jeden zo súčasnosti a jeden z minulosti. Oba odhaľujú jednu pravdu.  Príbeh zo súčasnosti je typický americký a v niektorých fázach ma aj trošku vyrušoval . Dcéra senátora Avery sa náhodou stretá so záhadnou ženou, ktorá ju nepriamo donúti pátrať po zvláštnych udalostiach, o ktorých dovtedy netušila. Ďalej nebudem prezrádzať, aj tento príbeh ma svoj náboj (i mierne romantický), o ktorý vás nechcem pripraviť.

Druhý príbeh je oveľa silnejší. Desivý a zároveň aj krásny príbeh spomínanej záhadnej ženy menom Rill. To desivé je práve odhalenie strašidelných vecí, ktoré sa skutočne diali v Amerike v dvadsiatych až päťdesiatych rokoch. Georgina Tannová so skupinou skorumpovaných úradníkov a policajtov pod rúškom motta „Pomáhame deťom nájsť domov“  a svojej adopčnej agentúry i sirotincov  prevádzkovala čierny obchod s deťmi. Tieto záležitosti boli dlho utajované, nakoľko do týchto špinavostí  bolo zapletených aj mnoho vplyvných ľudí.

„…mohla slobodne zasahovať do životov ľudí podľa toho, ako sa jej to páčilo. Hrala sa na Boha a očividne nemala nijaké výčitky svedomia“

Ako si mohli privlastniť aj deti, ktoré mali rodičov? Ako deti prinútili prijať nové mená? Ako utajili ich súrodencov, prípadne skutočnosť, že ich rodičia sú stále nažive? Ako sa zbavovali „nepredajných“ detí? To sa dočítate práve v tejto knihe. A musím napísať, že to Lisa Wingateová spravila majstrovsky, napísala tam toho akurát. V niektorých prípadoch, kde mohla zájsť ešte oveľa ďalej, dokázala nájsť hranicu, aby toho nebolo na čitateľa príliš. Naštudované fakty zasadila do fiktívneho príbehu jednej rodiny, do ktorej patrí aj Rill. To krásne spočíva práve v súrodeneckej láske a láske k rodičom, ktoré boli ničené touto ziskuchtivou mašinériou.  Perfektne spracované dialógy a opisy ma doslova vtiahli do príbehu a mala som pocit, že stojím vedľa postáv, len, žiaľ, ako nemý pozorovateľ. Túžila som zastaviť túto nespravodlivosť a objať tie nevinné deti. Bolo to ozaj skutočné.

Práve príbeh zo súčasnosti predurčuje knihu skôr do ženských ako mužských rúk. Ale zároveň si myslím, že tejto knihe sa muži nemusia brániť. Možno aj to je spôsob, akým sa dozvedieť čoho je človek schopný. Je naivné domnievať sa, že v dnešnom svete sa nemôže stať niečo podobné. Dnes sme sa síce posunuli do inej doby. No takej, kde sa tradičná rodina odsúva bokom a práve tu by sme mali spozornieť, či sa nevytvára podobný priestor, kde budú deti vystavené láske, ktorá je skôr sebecká ako úprimná.

Kým sme boli vaši

Autorka recenzie: Ami Pavlišinová

Bibliografický popis:  WINGATEOVÁ, L. 2018. Kým sme boli vaši [Before We Were Yours], Tatran, 320 s., viazaná väzba, ISBN 978-80-22209-37-3.