Ja som N – Hlas mučeníkov (recenzia)

Kniha s tak trochu tajomným názvom Ja som N upútala moju pozornosť hneď ako som ju zbadal na pulte v kníhkupectve. Nekúpil som si ju, ale moja myseľ sa k nej stále vracala so zvedavosťou. O čom môže asi byť táto kniha s trochu provokujúcim názvom a podtitulom Hlas mučeníkov? A akoby mi niekto čítal myšlienky, na Vianoce sa dostala rovno ku mne.

Ja som N

Pustil som sa hneď do jej čítania a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Jedno svedectvo za druhým. Svedectvo novodobých mučeníkov za vieru, ktorí sa vzopreli islamským extrémistom napriek hrozbe smrti. Bolo to fascinujúce!

Nevydáva svedectvo o mučeníkoch v prvotnej Cirkvi ani vo vzdialených storočiach, ale o bratoch a sestrách, ktorí v dnešnom svete prinášajú obety za svoju vieru. Často krát je to strata zamestnania, odsúdenie zo strany najbližšej rodiny alebo neprijatie od priateľov. Veľakrát svoju vieru vykúpia tou najvyššou cenou, ktorou je obeta vlastného života pre Krista. Sú novodobými mučeníkmi, ktorých hlas volá ako výkrik do dnešného sveta bez Boha.

Ja som n (týmto písmenom označujú moslimskí radikáli domy kresťanov) je rozdelená do viacerých celkov. Jedným z nich je napríklad odpustenie. Spomína prípady, v ktorých kresťania prišli o svojich blízkych len preto, že sa nezriekli svojej viery. Napriek tomu nie sú zatrpknutí. Odpustili svojim prenasledovateľom a znova prežívajú radosť zo spoločenstva s Kristom.

Každý príbeh má len dve – tri strany, avšak každé jedno svedectvo chytí človeka za srdce. Je inšpiráciou pre čitateľov, ktorí sa nikdy nestretli s evanjeliovým radikalizmom, ktorí nikdy nemuseli prinášať veľké obety za svoju vieru. Najmä dnešní ľudia často žijúci v konzumnom svete sa nevedia ničoho zrieknúť, nevedia prinášať čo i len malé obety. Preto je táto kniha krátkych príbehov dobrou  inšpiráciou pre všetkých, ktorí po nej siahnu. Je pomocnou rukou pri zamyslení sa nad naším vlastným životom a prežívaním viery v jej evanjeliovej podstate, aj keď možno nikdy nezakúsime pravé mučeníctvo ako naši bratia a sestry.

Ja som N

Autor recenzie: Marek Piváček

Bibliografický popis: 2016. Ja som N, Stará Ľubovňa : Kumran, 250 s., brožovaná väzba, ISBN 978-80-89487-81-3.