Fatima – celá pravda (recenzia)

Hneď v úvode sa priznám, že mám vo veľkej úcte mariánske zjavenia a miesta, kde sa zjavila Naša Matka. V Katolíckej Cirkvi sa miesta ako Lurdy, Medžugorje, Guadalupe alebo Fatima tešia veľkej obľube. Aj preto som so záujmom zobral do rúk knihu Fatima – celá pravda o poslednom menovanom mieste s podtitulom dejiny, tajomstvá, zasvätenie. Navyše pred necelými dvoma rokmi sme slávili sté výročie od zjavení vo Fatime.

Fatima - celá pravda

Kniha Saveria Gaetu podrobne dokumentuje práve tých sto rokov od mája 1917, keď sa Panna Mária prvý raz zjavila trom malých pastierikom, Lucii, Františkovi a Hyacinte na portugalskom vidieku na teraz už známom mieste Cova da Iria. Rok predtým mali zjavenie žiarivej postavy, ktorá sa im predstavila ako anjel Portugalska. Mária žiada deti, aby prichádzali každý mesiac trinásteho počas nasledujúcich piatich mesiacov. Tým sa začína príbeh zjavení.

Samotnú knihu by som rozdelil na tri základné časti. Prvou sú zjavenia pastierikom, pri ktorých ich Nebeská Matka prosí o obety. Utrpenie majú obetovať Bohu za ukončenie vojny a za obrátenie hriešnikov. A utrpenia nenechajú na seba dlho čakať. Deti sú prenasledované vrchnosťou, Lucia zažíva dokonca nedôveru zo strany vlastnej matky. V knihe je krásne vidno ako si deti už v mladom veku veľmi rýchlo osvoja ducha umŕtvovania. Najmä najmenšia Hyacinta, ktorá má len 7 rokov, neváha využiť každú príležitosť, aby sa obetovala Bohu. Jej obeta je zavŕšená, keď umiera opustená v lisabonskej nemocnici. Rok pred ňou zomiera jej brat František.

Tu nasleduje druhá časť knihy. Posolstvo fatimských zjavení sa začína šíriť. Lucia sa stáva rehoľnou sestrou, avšak stále vydáva svedectvo o zjaveniach. Prvé dve z troch fatimských tajomstiev Lucia spisuje a odovzdáva biskupovi z Leirie. Tieto sú uverejnené v roku 1942. Tretie tajomstvo však zostáva skryté. Počas 20. storočia do tajomstva nahliadnu všetci pápeži, ale odhalené je až v jubilejnom roku 2000 počas pontifikátu Jána Pavla II. Samotná kniha nám približuje spôsob, akým sa k fatimským tajomstvám stavala Cirkev vrátane pápežov, kardinálov a biskupov. Dôležitým aspektom je žiadosť Panny Márie o zasvätenie celého sveta a osobitne Ruska jej Nepoškvrnenému Srdcu. Túto žiadosť predkladá sestra Lucia všetkým pápežom. Miestami je ťažšie sledovať niť tohto zamotaného príbehu. Aj preto sa môže zdať stredná časť, zameraná na dejiny, trochu menej zaujímavá. Autorovou snahou bolo zrejme vyčerpávajúco podať správu o fenoméne zvanom Fatima.

Osobne sa mi veľmi páči časť knihy rozoberajúca 20 výziev fatimského posolstva, ktoré sestra Lucia spísala v roku 1997, celých 80 rokov po prvých zjaveniach. Na jednej strane je výsledkom dlhoročného rozjímania, na druhej strane ide o jednoduché a pritom hlboké tajomstvá viery. Výzvy zdôrazňujú božské čnosti vieru, nádej a lásku,  potrebu odpustenia, výzvu na modlitbu (najmä modlitbu svätého ruženca) a obetu. Reflektujú dôležitosť zamerať sa na večnosť, snažiť sa o dokonalý kresťanský život alebo aj o posväcovanie rodiny.

Myslím, že odkaz knihy ako aj zjavení vo Fatime je jasný – Mária nás cestou pokánia a modlitby vedie do neba k Ježišovi.

Fatima - celá pravda

Autor recenzie: Marek Piváček