Cesta do Compostely: Legendy, história, skúsenosti (recenzia)

Na prvý pohľad a po krátkom prelistovaní sa čitateľovi môže zdať, že kniha Cesta do Compostely, ktorú drží v rukách je ďalším cestopisom alebo tlačeným sprievodcom pútnickou cestou do španielskeho mesta Santiago de Compostela. Bohatá a nádherná grafika akoby chcela priamo vtiahnuť na cestu a ukázať sa vo svojej kráse. Navodiť „pútnickú atmosféru“. No po nalistovaní obsahu sa čitateľ dozvedá, že sa jedná o dielo, ktoré na slovenskom knižnom trhu nemá predchodcu. Obsah sa totiž chce venovať histórii, legendám a skúsenostiam z tejto najznámejšej pútnickej cesty na svete. Jedná sa tak o prvé komplexné spracovanie takéhoto druhu na Slovensku, čo je potrebné veľmi oceniť.

Kto chcel „kráčať“ s touto knihou až do Compostely však nemusí byť smutný alebo sklamaný, pretože táto kniha je istým druhom sprievodcu. Ponúka odporúčania ako putovať. Pripravuje nás na púť. Nesie v sebe odkaz. Robí to však iným spôsobom, na aký sme zvyknutí z iných cestopisov o Compostele. Samotné čítanie by sme mohli prirovnať k púti, pretože je pravdou, že sa číta ťažšie, ako by čitateľ mohol očakávať. Autori totiž používajú skôr vedecký jazyk ako populárny. Odmenou – tak ako na púti –  je ale detailne filozoficko – religionistické popísanie púte ako súčasti náboženského života nielen v kresťanskej kultúre. Autori ďalej sprevádzajú čitateľa dôkladným historickým prierezom vývinu putovania do Compostely, aby mu v závere predložili podrobne zanalyzované výsledky púti viacerých ľudí s ich autentickými výpoveďami, čo dodáva dielu výnimočnú hodnotu. Tu však autori nekončia. V jednotlivých skúsenostiach pútnikov hľadajú spoločného menovateľa, ktorý by tak mohol definovať samotnú motiváciu putovať. K tomu všetkému je ešte priložená bohatá príloha v podobe grafov, štatistík a rôznych odkazov pre ďalšie štúdium.

Pre koho je teda táto kniha? I keď sa nejavila ako sprievodca, chce všetkých, ktorí ju otvoria sprevádzať. Tých, ktorí v Compostele už boli. Tých, ktorí sa tam ísť chystajú. Tých, ktorí sa zaujímajú o dejiny. Tých, ktorí skúmajú človeka a jeho skúsenosť putovania z psychologického či náboženského pohľadu. Tých, ktorú chcú poznávať Boha, seba i človeka.  Vertikálny rozmer tohto diela je tak vyvážený horizontálnym. Tak ako nekĺže len po povrchu, tak sa snaží odovzdať „bohatstvo Compostely“ všetkým, ktorí ju otvoria. Autorom je potrebné poďakovať za ich snahu, prístup a odkaz, ktorý táto kniha bude v budúcnosti tlmočiť. Ostáva popriať už len príjemné čítanie a Buen Camino.

Cesta do Compostely

Autor recenzie: Slávo Engel

Bibliografický popis: KUČERKOVÁ, M. – KNAPÍK, J. 2018. Cesta do Compostely – Legendy, história, skúsenosti, Košice : Zachej.sk, 297 s., viazaná väzba, ISBN: 978-80-89866-27-4.