Francesco Bamonte: Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov (recenzia)

Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov

O exorcizmoch znovu taliansky a – mariánsky

Knižné tituly s témou exorcizmu rastú vo výkladoch a regáloch našich kníhkupectiev takmer ako huby po daždi. Nedávno som kdesi započula, že táto téma je aktuálna, populárna, no i kontroverzná. Čierny obal a bielo-červený nadpis každopádne priťahujú. Publikácia vydavateľstva Zachej.sk od autora Francesca Bamonteho Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov je iná. Nestavia na takomto explicitnom farebnom kontraste. Skôr na zlatisto-ružovkastej harmónii, ktorú akoby vyžarovala jej „hlavná postava“ – Panna Mária.

Vybudovať si vzťah k Božej Matke, zblížiť sa s ňou bol môj odveký problém. A tento problém sa z veľkej časti vyriešil práve prostredníctvom knihy, v ktorej sa tak zvláštne a pritom dosť logicky prepája exorcistická téma s témou mariánskou. Rozhodne sa nečíta ľahko. Aspoň rozsiahle výkladové pasáže pod názvom Katechéza určite nie. Rozlúskať tie dlhé súvetia plné príčasťových konštrukcií však stojí za to!

Je v nich ukrytá skvelá a fundovaná argumentácia, prostredníctvom ktorej sa môžete dozvedieť napríklad aj to, čo znamenalo pre Máriu povedať pri zvestovaní áno, či bol Máriin pôrod bezbolestný, či Mária niekedy zapochybovala vo viere, prečo bola vzatá do neba s dušou i telom alebo prečo sa pri svojich zjaveniach často ukazuje ako plačúca, hoci je už vo večnej radosti.

Priliehavým kontrapunktom týchto náučno-teologických pasáží, rozoberajúcich postupne jednotlivé aspekty Máriinej osobnosti, sú najmä kapitolky nazvané Príklady z exorcizmov. Tam už naozaj ide do tuhého. Doslovné výpovede diabla počas exorcizmov, zaznamenané autorom knihy a sporadicky aj inými talianskymi exorcistami, zaručujú autentickosť, pričom kuriózne a vlastne i „prakticky“ potvrdzujú vyššie pertraktované „teoretické“ pravdy teológie. Slová vychádzajúce na Boží pokyn z úst diabla pôsobia miestami démonicky, miestami dojímavo a z času na čas aj odľahčene až vtipne. Akoby aj nie – veď prechádzajú filtrom rýdzo talianskej mentality.

Kniha Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov už svojou obálkou naznačuje, že sa – pri jej čítaní, ale ani vo svojom živote – nemusíme báť – akokoľvek intenzívne diabol pôsobí, pravdou zostáva, že je porazený. Definitívne. A komu patrí víťazstvo? No predsa Kristovi a jeho Matke.

<Kúpiť knihu Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov>

Autorka recenzie: Martina Bodnárová

Bibliografický popis: BAMONTE, F. 2016. Boj Panny Márie a diabla počas exorcizmov [La Vergine Maria e il diavolo negli esorcismi], Košice : Zachej.sk, 224 s., brožovaná, ISBN 978-80-9718-815-3.