Marianna Čaučíková: O drobcoch a dospelákoch (recenzia)

Zaujímavá a veľmi podnetná rozprávková kniha pre deti vo veku 4-7 rokov. Takto by sa dala charakterizovať knižka O drobcoch a dospelákoch. Prináša dvanásť zábavných, ale aj poučných príbehov detí z Mestečka, ktoré oslovia nielen deti, ale aj dospelých. Je vidieť, že autorka Marianna Čaučíková dobre pozná svet detí, pretože vo svojich príbehoch (ktoré vznikali ako rozprávky pre jej synčeka), rozoberá témy, ktorými deťmi v predškolskom veku žijú (napr. priateľstvo, zdravá výživa vs. sladkosti, lenivosť, netrpezlivosť, atď.).

Ponúka príjemný čas čítania (keďže sa v príbehoch neobjavujú žiadne hrôzostrašné postavy, ktorých by sa deti mohli báť), a preto sa deti s rodičmi môžu plne oddať potešeniu zo spoločného skúmania, čo všetko drobci v Mestečku zažili. Stretneme sa tu napríklad s Hugom, ktorý kvôli svojmu zamračenému dňu takmer prišiel o narodeninovú oslavu, s Hankou, ktorú jedenie ovocia a zeleniny zachránilo pred zmenšovaním sa, s Miškou, ktorá vďaka sledovaniu písmeniek pochopila správny význam slova „priateľstvo“, alebo s Violkou, ktorá zistila, že síce môže byť všade doma, ale doma s rodinou je jej predsa len najlepšie.

O drobcoch a dospelákoch

A práve toto sa mi na knihe páči najviac: samotný obsah jednotlivých príbehov, ktorý je nielen zaujímavý a napínavý, ale prináša deťom aj poučenie. Autorka deťom láskavo, jednoducho a zrozumiteľne vysvetľuje, prečo napríklad nie je zdravé jesť veľa sladkostí, v čom tkvie čaro priateľstva, prečo sa nevyplatí byť lenivým, alebo že domov je najlepšie miesto na zemi.

Kniha je z môjho pohľadu unikátna, pretože je nielen precízne napísaná, ale aj samotnou autorkou veľmi pekne ilustrovaná. Je „children-friendly”, čo ju robí naozaj vhodnou pre deti (čo v dnešnej dobe neplatí o každej rozprávkovej knihe určenej detskému čitateľovi); používa zrozumiteľný jazyk, príbehy sa ľahko sledujú, majú pre pozornosť detí predškolského veku optimálnu dĺžku, zaoberajú sa takými oblasťami života, ktoré sú pre deti zaujímavé a sú im blízke, rozprávky vkusne dotvárajú farebné ilustrácie, ktoré sú názorné a vďaka nim si deti môžu „čítať“ túto knižku aj samy. Sú to príbehy, ktoré sú živé a z reálneho života, preto si ich deti určite obľúbia.

Som rada, že je na našom trhu pôvodná detská kniha, ktorá je pekná, zaujímavá a ktorú môžem bez výhrad odporučiť aj ostatným rodičom.

<Kúpiť knihu O drobcoch a dospelákoch>

Autor recenzie: Zuzana Krchová