Juraj Pigula: 7 cností sv. Rity (recenzia)

Svätá Rita a jej 7 cností alebo ako som sv. Ritu nepustila z rúk …

Vzala som do rúk novú sympatickú knihu: 7 cností sv. Rity,  pozrela čas na hodinkách a na hrúbku knihy (68 strán) a začala som s ňou akoby kráčať. Bolo to kráčanie, v ktorom cítite, že každým krokom zosilnievate, aj keď je telo fyzicky či psychicky unavené. Takto som to nejako vnímala, že po jednotlivých kapitolách stúpam akoby na štít vyššie a vyššie až zostane iba láska. A to je aj posledná kapitola, ktorá dáva punc všetkým tým predchádzajúcim, jednoducho sa oplatí vyjsť na vrchol cnosti.

7 cností sv. Rity

Už prvá úvaha o žene pokoja ma dostala… „Rita žila strach, ktorý ju mohol paralyzovať navždy. Strach o deti, strach o svoju budúcnosť. Tridsaťpäťročná žena a stratila všetko. Zostal jej strach, či jej manžel a deti sú v nebi, v Božej blízkosti po smrti. Pokoj, ktorý pochádza z Kristových slov, ju napĺňal.“. Alebo o viere: „Keď Rita chce opustiť Paola a prežíva obrovskú krízu vo vzťahu, mama jej hovorí: ´Nesnaž sa, aby Paolo pochopil teba, ale snaž sa o to, aby si ty pochopila jeho.´

Kniha ma získala svojim formátom a usporiadaním myšlienok, nie hocijakých, pretože cez ne vnímate silu sv. Rity, ktorú čerpá z Božích prameňov. A v jej zápasoch pochopíte aj tie svoje, ktoré nezostanú bez odpovede „ako ďalej“. Nájdete v nej aj myšlienky od sv. Augustína veď ako inak, trefné citáty pápežov i niektorých dokumentov a tiež aj osobné skúsenosti autora knihy, ktoré jednotlivé kapitoly osviežujú.

A ak ste si v ten deň nestihli prečítať úryvok zo Svätého písma, v úvode každej kapitolky je evanjelium, z ktorého sa rozvíja jemná exegéza, ktorou autor prepája život sv. Rity. Nie je to síce román alebo životopisný príbeh, ale ako nájdete v úvode knihy, je to ako „hra virtuóza“. Virtuóz vás v nej neruší pozeraním do partitúry či na prsty, ale vychutnávate si v ňom harmóniu celku. Lebo tá hra je súčasťou jeho samého. On je totiž tou skladbou či hudbou. A to vás jednoducho fascinuje. Zrazu zistíte, že hrá vlastne aj tú vašu skladbu. Nekráčate samy, kráčate so sv. Ritou, ktorá vám rozumie a pomáha v tom, čo sa zdá už stratené.

Knihu môžete prečítať veľmi rýchlo, ale neodporúčam vám to, skôr si ju postupne vychutnajte, aby vám zostal čas aj na premýšľanie. Ďakujem autorovi Jurajovi Pigulovi za ďalšie skvelé dielko v edícii Rita medzi nami, ktoré sa oplatí nielen mať v knižnici, v rukách, dať ako darček, ale mať v sebe postoje sv. Rity, ktoré sa časom zmenia na cnosti.

<Kúpiť knihu 7 cností sv. Rity>

Autorka recenzie: Monika Skalová

Bibliografický popis: PIGULA, J. 2017. „7 cností sv. Rity“, Košice : Zachej.sk, 68 s., brožovaná, ISBN 978-80-898661-0-6.