C. S. Lewis: Malakandra (recenzia)

90de286e0e3cfe1f90577c6d62e491a0

V prvom rade by som chcela povedať, že táto kniha má naozaj jedinečný názov. Malakandra. Ak to vyslovíte párkrát za sebou, v žilách pocítite zvláštny záchvev tajomna a krásy.

Po všetkých dystopických, postapokaliptických a cyberpunkových knihách, ktoré som v ostatnom čase čítala, je fajn, na chvíľu sa vrátiť ku klasickej vedeckej fantastike. Malakandra je v podstate viac vedecká fantasy. C.S.Lewis je známi a obľúbený najmä pre svoju sériu Kroník Narnie, kde je kresťanská alegória jemne a citlivo vtkaná do vzrušujúceho a napínavého fantastického dobrodružstva určeného deťom. Malakandra je podobnou alegóriou, ktorá je ale napísaná hlavne pre dospelých. A to aj napriek tomu, že ju môžete dať prečítať svoji deťom bez toho, aby ste sa báli, že si z nej povyberajú nejaké „zvláštne myšlienky“.

Malakandra rozpráva príbeh doktora Elwina Ransom, ktorého uniesla dvojica vedcov na Mars (na Malakandru, ako ju volajú miestni). Krátko po vylodení unikne svojim únoscom a vydá sa na dobrodružstvo po tejto zvláštnej planéte. Učí sa mnoho vecí, ktoré zasahujú a menia všetko, čo doteraz vedel o vesmíre, sebe a ľudstve. To je všetko, čo vám o tom poviem!

Rozdiel v tom, akým spôsobom boli knihy tohto žánru písané vtedy (1938) a teraz je veľmi zavádzajúci a to ani nehovorím o vede. Mimozemšťania v tejto knihe sú poväčšine vykreslený veľmi staromódne – podobný malým ľuďom, alebo zvieratám, nedorozumievajú sa nijakým ambientným pípaním a rozhodne nie sú zo želé. S ľuďmi dokážu komunikovať znakovou rečou a gestikuláciou. Ich potomkov môžete dokonca kŕmiť ako šteniatka. Mimozemšťania z neskorších kníh zvyknú byť zvláštne bizarní.
Oproti iným, súčasným autorom tohto žánru má však Lewis jednu obrovskú výhodu. Je kvalitným spisovateľom a výnimočným rozprávačom. Jeho próza je veľmi literárna, elegantná a zároveň rafinovane tajomná. No nad všetko kladie vizualizáciu a čistotu rozprávania príbehu. Nie je ťažké predstaviť si ako slová postupne prenikajú z knihy do čitateľovej predstavivosti a do bodky vykresľujú obraz utvorený textom. Práve tento moment robí z čítania Lewisových kníh neuveriteľne vzrušujúci zážitok.

Dej knihy sa začal odohrávať pozvoľna a gro príbehu sa postupne odhaľuje v duchovných alegóriách a filozofických úvahách o charaktere a prirodzenosti ľudstva, morálke, dobre a zle. Ako som podotkla už predtým, kniha je síce náboženskou metaforou, no z žiadnom prípade som nemala pocit, že by ma Lewis svojimi alegóriami bombardoval a presviedčal. Hoci aj nie ste veriaci, môžete sa ponoriť do úvah a výziev, ktoré autor v knihe nastoľuje a na ktoré hľadá odpovede – odpovede na otázky, čo znamená byť človekom.

Malakandra je prvou časťou Lewisovej Kozmickej trilógie.

Autorka recenzie: Dominika Spodniaková

Bibliografický odkaz: LEWIS, C.S.. 2013. Malakandra [Out of the Silent Planet], Bratislava : PortaLibri,  231 s., pevná väzba, ISBN 9788081560170.